Crear, jugar, compartir

Minecraft

Microsoft ha comprat l’empresa desenvolupadora de Minecraft, Mojang, per 2.500 milions de dòlars. Si l’objectiu de la compra era una empresa, val a dir que només té un títol destacat. Si el que han volgut és una comunitat, en el moment de la compra té 100 milions d’usuaris registrats, és a dir, han pagat 25 dòlars per usuari. Potser han comprat una altra cosa.

Minecraft és el 3er videojoc més venut de tots els temps, superant Super Mario Bros., i per darrere de Tetris i Wii Sports, dos casos que val a dir que s’han distribuït adjunts a videoconsoles.

Va ser creat per una sola persona, Markus Persson (Notch), que s’ha afanyat a dir que se sent creador per sobre de qualsevol altra etiqueta, així com que abandona l’empresa i torna als petits experiments, com va ser Minecraft quan el va crear.

Per comparar la xifra, Destiny és el videojoc més car de la història, i va costar 500 milions de dòlars, que val a dir que va recaptar el primer dia a la venda. Alguna cosa més hi deu haver quan s’han pagat cinc vegades més per un videojoc ja existent.

Minecraft és el LEGO digital. No té uns gràfics espectaculars, ni les partides són adrenalítiques, però implementa a la perfecció tres verbs clau: Crear, jugar i compartir. Aporta una proposta d’activitat, de manera que cada persona pugui ser creador, jugador, i socialitzador, tres necessitats humanes intínseques. Aquesta mateixa filosofia la vaig poder implementar en el videojoc que té, de llarg, el màxim nombre de jugadors de tots en els que he treballat, Supermons, i puc donar fe de que funciona, sempre que d’una banda quedi molt clar el que es pot fer (ni massa opcions, ni massa poques), i d’altra permeti llibertat per fer coses molt diferents, superant la imaginació dels propis creadors.

Quan els resultats superen als propis creadors, comença l’èxit sense més etiquetes que el propi concepte. Les persones se senten lliures però assistides, protagonistes però part d’un grup. Si segmentem els jugadors segons Bartle, o Marczewski, veurem que la proposta ens permet abastar més de tres perfils, alhora que convida un mateix a fer-ho tot. Val la pena fer una ullada per les creacions més espectaculars que s’han arribat a fer.

Minecraft és alhora un producte i un servei. M’ha agradat que l’analista Ben Schachter hagi vist aquest moviment com part de la “guerra entre ecosistemes” en els que s’ha convertit el món digital. Si Minecraft s’ha venut per cinc vegades més que el videojoc més car de la història és perquè, com Facebook, no va més enllà quant a tecnologia, sinó quant a maneres de fer-la servir.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s